Zndzeitpunkt

  • Hallo
    Wer kann mir sagen welchen Zndzeitpunkt ich einstellen mu?
    Problem bei mir gibt es keine Skala sondern nur eine Markierung (Finger ).
    Auf der Riemenscheibe war auchnur eine ganz leichte Markierung zu finden. Ich hoffe, dass diese die richtige ist ....wer kann helfen

  • erstmal wre es noch von interesse welchen motor du berhaupt hast: 4cyl-reihe oder v6, hubraum, verdichtung d.h.: hc oder lc bzw. normal oder super und wenn super ob du plus (98 oktan) tanken willst oder super (95 oktan).
    bei den v6sern ist eine skala in dreier-schritten neben der riemenscheibe angeschraubt. mit einer stroboskoplampe kann man hier den eingestellten zndzeitpunkt ablesen (siehe die von dir erwhnte markierung auf der reimenscheibe). beim "normalen" vergaser-v6 stellt man den zzp auf 9 v.OT fr 98oktan und etwa auf 6 fr 95oktan.
    wenn du einen vierzylinder hast wei ich nicht inwieweit meine antwort fr dich zutrifft das mssen dann andere beantworten.

  • Hallo,


    schliee mich Moritz an. Je mehr Informationen, umso besser. Jetzt nur ein Beispiel:


    moritz: Die Granada V6 hatten bis '74 oder gar '75 eine Verdichtung von 9:1 und bekamen 6 vor O.T.
    Spter wurde die Verdichtung auf 8.75:1 herabgesetzt und der Zndzeitpunkt auf 9 vor O.T. gestellt.


    Also alles gar nicht sooo einfach. Aber mit den entsprechenden Daten kann man (fast) alles nachschauen :]


    Gre, Denis


    P.S.: Aufgrund dem "Finger" tippe ich auf einen OHC Motor...

  • Hallo
    Also es ist ein 1,6 ohc mit 72 PS wrde gerne Super Bleifrei fahren vertrgt der das berhaubt.
    Eine Skala habe ich nicht nur einen einzelnen Finger!
    danke

  • Ich schaue zuhause mal nach.


    Das Problem ist, da die Kurbelwellenriemenscheibe mehrere Nuten nebeneinander hat; und diese noch in verschiedenen Tiefen.
    Da braucht man eine ganz genaue Beschreibung, wie man die zu deuten hat.
    Evtl. steht das auch im Werkstatthandbuch drin, die werden ja auch schon online zur Verfgung gestellt.


    Mut mal stbern...

  • Um Soul Voice mal zu korrigieren:
    Der 68PS-Motor luft mit normal-Benzin, der 72 PS-Motor braucht super. 95 Oktan reichen aber.
    Die Blei-Ersatz-Diskussion lassen wir dabei mal aussen vor da eh jeder eine eigene Meinung dazu hat.


    Der OHC hat auf der Riemenscheibe der Kurbelwelle vier Einkerbungen (v. li. n. re.) OT, 4v. OT, 8v. OT, 12v. OT
    Darber sitzt (unter dem Wasserstutzen der Wasserpumpe) ein Steg, das ist die Markierung fr die Skala.
    Gemessen wird am Zylinder 1 (vorne) bei abgezogenem (und verschlossenem!) Unterdruckschlauch am Verteiler und bei Leerlaufdrehzahl.
    ZZP bei Ford-Einfachvergaser: 6v. OT
    ZZP bei Ford-Gleichdruckvergaser (Venturi-Vergaser) 12v. OT
    ZZP bei Weber Registervergaser: 8v. OT


  • Hi,


    Excuse me, but I have a very little bit Deutsh. So I have to ask something in English.


    I have a 1986 model Ford Taunus 1.6 GL, motor is OHC, 1593 cc, LC (motor code: LAR) with weber carbureteur(2V), electronic firing (transistor) and with original aircondition system (that's why I buy this car). I've installed LPG system on it and using on both gas and LPG.


    My question is about the "zündzeitpunkt" ignition timing. I have found a workshop repair manual of Ford Taunus 1975. It shows the timing marks on the pulley. I've found them on my car, but the mark is not a one notch, crankshaft pulley has several notches next to each other, it's a group of notches one after another (in series in different depths), I didn't count them but maybe 5 or 6 notches. And there's no info about them. On the manual it's showing the same group of notches, but giving no information about them. For ignition timing with stroboskoplambe which notch will I have to take into consideration? Or how will I adjust the ignition timing? when I take the last notch from left, the ignition time shows 11, when I take the last notch from right, it shows 27 degrees. Please help me, I'll follow this forum. Also, my e-mail is serkanbicer@yahoo.com. I'll looking forward hearing from all of you.


    (NOTE: I've tried to translate some posts above but as you know I couldn't understand some of them (because of the bad translation), the above post explains some, but mine is different I think and I need technical info, because this taunus seems like different from others, my technician said that it's not an Otosan/Turkey production, it's a Germany production ??)


    Thanks,


    Serkan :(

  • Sorry, can't help you with the notches., but isn't there another ignition timing for LPG than the one in the original manual?

  • Zitat

    Original von Tommy
    Sorry, can't help you with the notches., but isn't there another ignition timing for LPG than the one in the original manual?


    I know the ignition time must be retarded for LPG, but I need to know which notch for the adjustment.


    anyone for help?

  • turn the crankshaft BY HAND until the piston in cylinder no. 1 is in the highest position (to find this position, put a screwdriver into the hole for the sparkplug, but be carefully when turning the crankshaft!)


    At next take a look at your crankshaft pulley, what you will see is the 'point zero'...


    greetz

  • Zitat

    Original von Gast
    turn the crankshaft BY HAND until the piston in cylinder no. 1 is in the highest position (to find this position, put a screwdriver into the hole for the sparkplug, but be carefully when turning the crankshaft!)


    At next take a look at your crankshaft pulley, what you will see is the 'point zero'...


    greetz


    well, thank you very much, this was a good info, but will I take this point zero when adjusting the ignition time? And if I'm thinking of adjusting ignition to 10 will I read according to this zero point?


    Also if I make a little mistake when finding the zero point, will my ignition time change so much?


    Also, I think turning the crankshaft is not so easy, I think I have to turn the rear wheels (on the car lifter) when the gear is on fourth level. Is there any other easy way?

  • Michael
    also der mit 68ps braucht definitiv normal benzin?!(wieviel oktan?)
    und was ist mit dem bleiersatz..hab mir da was an der tanke geholt..soll ich da dann nach jedem tanken nen schuss dazu machen?
    will meinen alten ja nicht unnötig quälen...
    gruss manu
    sorry for that offtopic;-)

  • Der 68PS-Motor ist ein LC (Low Compression)-Motor.
    Er wurde ins Programm genommen um eben normal-Benzin fahren zu können. Dafür hat er halt auch vier/fünf PS weniger als der 'normale' 1.6er.
    Zum Bleiersatz werde ich hier nichts mehr sagen. Zuviele verschiedene Meinungen ...
    Ich kipp es jedes mal mit rein.

  • danke michael..und zum bleiersatz...werde ich einfach mal die such maschine starten, oder ein neues thema erstellen...gruss manu

  • Zitat

    Original von Michael - member05 -
    Der 68PS-Motor ist ein LC (Low Compression)-Motor.
    Er wurde ins Programm genommen um eben normal-Benzin fahren zu können. Dafür hat er halt auch vier/fünf PS weniger als der 'normale' 1.6er.
    Zum Bleiersatz werde ich hier nichts mehr sagen. Zuviele verschiedene Meinungen ...
    Ich kipp es jedes mal mit rein.


    Mine is a LC motor, and to run this motor on LPG, I had modified the exhaust valve seats (with hardened seats). It costs 150 USD for me. Before this modification exhaust valves were missing compression because of LPG wear. Now it runs good, but as I told above posts, I'm in trouble with ignition timing. I have found today a small notch to the right side of the notches (in serial). Could this one be the "zero" point. If so, how would I adjust the ignition time according to this zero point with an adjustable advance timing light? What the ignition time value do I have to adjust according to the zero point? I need help please :( :(

  • Zitat

    Original von Furby
    Look at the Repairing manual >Motor page 60 pic.number118 .>>>>


    Really good, is this position shows the zero point on the crankshaft pulley?

  • Zitat

    Original von Gast
    turn the crankshaft BY HAND until the piston in cylinder no. 1 is in the highest position (to find this position, put a screwdriver into the hole for the sparkplug, but be carefully when turning the crankshaft!)


    At next take a look at your crankshaft pulley, what you will see is the 'point zero'...


    greetz


    I've done what you have told and found that my zero point is approximately the fist line to the left of the notches in serial. Is that the real zero point for Ford Taunus 1.6cc LC motor?